نباید فهمید که این مداحی توسط هیئتی شبیه یک مجلس غربی برگزار شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری مهر – گروه دین و مذهب – فاطمه علی آبادی: امروز در سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) مستأجران، شعرای آئینی و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند. رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از مستأجران اهل بیت(ع)، تشکیل هیئت ها را به عنوان یک واحد اجتماعی، مدت زمان اهل بیت(ع) و زنده نگه داشتن راه دانستند. و مکتب ائمه.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تمجید از همکاری شاعران و مداحان آئینی در اقامه مجالس اهل بیت و ترویج شعر آئینی، گفتند: صوت، ترانه و هندسه آواز، هنر مداحی را تشکیل می‌دهد، اما این قالب که در واقع ابزار است. نباید از محتوا فراتر رود.» و این جهت گیری و این عشقی که حرکت شرکت را در درون آن جهت می دهد از بین می رود. وی ابتکار و نوآوری در مطالب مداحی را خوب و مفید دانست و افزود: نوآوری نباید منجر به هنجارشکنی شود. و تغییر هویت مداحی و کشاندن اجرای مداحی به موضوعاتی که مداحی نیست؛ زیرا مداحی موسیقی پاپ نیست، بنابراین تلاش و نوآوری مداحان برای جذب جوانان کار خیر نشاط آور است، اما مداحان باید مراقب باشند. به هر قیمتی جوانان را جذب نکنند و از آهنگ ها و آهنگ های نامناسب استفاده نکنند برای جذب جوانان

رهبر معظم انقلاب با تاکید بر اینکه جذب جوانان باید با حفظ ساختار صحیح هیئت حفظ شود، گفتند: باید مراقب بود ترکیب مداحی و حقیقت و هویت آن از بین نرود. بر این اساس با زهیر سازگار با مداح و مدرس جوان کشور از مرکز آموزش مداحی تهران گفت وگویی داشته ایم که در ادامه می خوانید:

نباید فهمید که این مداحی توسط هیئتی مشابه در مجلس غرب برگزار شده است

* دلیل گنجاندن سبک های غربی در برخی از مداحی ها و هیئت ها چیست؟ این سبک ها از کجا می آیند؟

امروز دشمنان برای تخلیه هیجان جوانان، سبک های خاصی را که همان فرهنگ عاطفه غربی است وارد هیئت ها می کنند و مجالس اهل بیت(ع) را از آن طرف می برند و می کنند. اجرای فرهنگ غرب در هیئت ها به نمایندگی از امام حسین (ع)؛ این راه اشتباه است.

حفظ اصالت مداحی مانع نفوذ فرهنگ غرب می شود، نباید در جامعه شیعه شنیده شود.U) پارلمان غربی مشابهی را برگزار کرد. بنابراین ترویج فرهنگ حسینی و زینبی در هیئت ها و مجالس خدا باید یک اصل باشد و از فرهنگ غرب به شدت پرهیز شود. همچنین سفر و اقامت مستأجر و شرایط مکانی که می خواهد در آنجا بخواند باید مورد رضایت اهل بیت باشد.U) بودن.

مداحی ها و مجالس اهل بیت(ع) باید الگوی فرهنگی برای غربی ها باشد، نه اینکه این مجالس متاثر از فرهنگ غرب باشد. امروزه در مجالس خانه های کوچک و ساده که فقط با پارچه سیاه تزئین شده اند، خلوص و صفا بیشتر احساس می شود تا در مجالسی که دکور با چنین نورپردازی و نورپردازی غیر معقولی فقط برای خودنمایی می باشد. مستأجران و برگزارکنندگان هیئت بدانند که بحث تجلیل از مراسم عزاداری نیست و همه با اخلاص این مجالس را برگزار می کنند.

حفظ اصالت مداحی مانع نفوذ فرهنگ غرب می شود، نباید در جامعه شیعه شنیده شود.

همچنین اگر مستاجر قصیده و غزل بلد نیست بیاید و از اول مجلس تا آخرش بلند بخواند و جوان در اوج هیجان بیاید. و در پایان بدون کسب علم، حتی گاهی در برخی مجالس، بروید، شنونده آنچه را که مستاجر می خواند نمی فهمد و کلمات نامفهوم را آهنگ های بلند و صداهای درهم می شنود. البته من منکر اصل حماسه خوانی سخت نیستم، زیرا گاهی اوقات مثلاً رجز خوانی و … صدای سخت با موضوع شعر سازگاری دارد، مثلاً وقتی اجاره کننده می خواند. قطعه ای حماسی از حضرت علی (ع) است و داستان خیبر را تصور کنید در ذهن شنونده می خواهد.

یقیناً اولیای الهی به ستایش نام خاندان عصمت و طهارت و فرزندانشان با الفاظ و عبارات سبک بسنده نمی کنند، همان گونه که ما دوست نداریم ایشان نام بستگان ما را با صدای سخت بر زبان آورد. پس یاد خدا بخصوص مستاجران جوان توجه داشته باشند مدحی کاری که انجام می دهند همراه با روشی جدید و جوان پسند، اصیل و مبتنی بر سنت های عبادی است که چارچوب خاصی دارد. مثلاً از قدیم الایام در ابتدا از رباعی استفاده می شد، بنابراین مستاجر ابتدا یک رباعی صلواتی می خواند، سپس غزل دعا یا مناجات، سپس گاهی 200 قصیده می خواند. شعر معراج را امروز بخوان، ممکن است نداشته باشد و بگوید شعر معراج چیست! در گذشته مداحی برای تهیه و قرائت چنین قصیده ای استفاده می شد، اما متاسفانه امروزه قصیده خوانی در مداحی منتفی شده و بیشتر حریم های عاطفی باز می شود.

حریم های عاطفی مؤثر است، اما در کنار آن باید قصیده، غزل، ادعیه و … باشد. مدح با اصالت شامل رباعی صلوات است، به طوری که مداحی با رباعی صلوات و دعا شروع می شود، سپس غزل مناجات، مدح اهل بیت(ع)U)بیان فضایل خداوند، گریز، زمزمه، نوحه و ….

* آموزش موسیقی در مداحی کشور چه جایگاهی دارد؟

در این بر اساتید هنر باید نظر بدهند و من در موقعیتی نیستم، اما این که یک طرفدار از آلات موسیقی اطلاع داشته باشد می تواند به او کمک کند که آن را تعریف کند و بخواند، مثلاً وقتی می خواهد دو ریتم دردناک بخواند، می تواند از آن استفاده کند. ساز ساده ، یا وقتی می خواهد دعا بخواند می تواند از دستگاه افشاری استفاده کند و همچنین وقتی اشعار غمگین می خواند می تواند از دستگاه حجاز استفاده کند. بنابراین در بسیاری از موارد می توان از وسایل مختلفی برای مداحی استفاده کرد.

تفاوت مداحی با ترانه در این است که خواننده از ابتدا تا انتهای خواندن شعر مراقب است که دستگاه را ترک نکند اما در مداحی گاهی به دلیل مضامین مختلف، لحن های متفاوتی لازم است و بنابراین، نیاز به ترک این دستگاه و جابجایی به دستگاه دیگری دارد. مثلاً در قصیده خوانی، ابیات مختلف به دلیل مضامین حماسی، پرسشی، انکار، سرزنش و احساسی متفاوت است. ذهن خود ملکه است و می تواند دستگاه را تغییر دهد و تغییر دهد.

اما اینکه عبادت باید از چه موسیقی در عبادت استفاده کند بسیار مهم است و عبادت باید بداند با توجه به مضمون از چه وسیله و چه موسیقی استفاده کند; توجه به سبک بر اثربخشی و ماندگاری مداحی تأثیر می گذارد.

* برای استفاده از سبک های موسیقی در عبادت چه محدودیت هایی باید قائل شد؟

سبک های جدید موسیقی باید مورد رضایت اهل بیت باشد.U) نباید سبکی باشد که در آن غنا و تقلید از خواننده ای باشد که تصویر منفی دارد. اگر به سبک عبادت کار کنیم بسیاری از جوانان جذب مجالس مذهبی و مشاوره بودن. رهبر معظم انقلاب روزی در یک سخنرانی در خارج از کشور فرمودند که همه صداها مفرح و بازیگوش نیست و این صدای غنی است که انسان را از خدا دور می کند، زیرا صدا لهوی مضل آ سبى الله غناست. می تواند در موسیقی جدید مورد استفاده طرفداران بسیار تأثیرگذار باشد، اما نکته مهم این است که در سبک، ما نباید به غرب نیاز داشته باشیم و حتی بدون وابستگی به فرهنگ غربی، فرهنگ غربی را تحت تأثیر قرار دهیم.