چگونه از واردکننده رادار به تولیدکننده رسیدیم؟ خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

سیاوش امیر مکری در گفتوگو وی درباره سامانه های شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به خبرنگار مهر گفت: سامانه های ما در حوزه عملیات پروازی به سه قسمت سامانه های کمک ناوبری، سامانه های ارتباطی و سامانه های نظارتی (رادار) تقسیم می شوند. به دلیل توانایی ما در تولید داخلی، سیستم های ارتباطی ما ظرفیت تولید تا 90 درصد در داخل را دارند و نگرانی از این بابت نداریم.

وی ادامه داد: اما در مورد سامانه‌های کمک ناوبری از جمله دستگاه‌های ILSDME، DVRDME و VOR طی 4 تا 5 سال گذشته و به مناسبت برجام، بخش قابل‌توجهی از آن‌ها از خارج خریداری و وارد کشور شده است. همان روزنه هایی که الان ایجاد می شود در آن زمان خریداری و وارد شد و الان در حال نصب و بهره برداری است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران درباره سامانه‌های نظارتی (رادار) نیز گفت: در این زمینه به کشورهای خارجی وابسته هستیم. شبکه راداری کشورمان با خریدهای انجام شده در زمان برجام از جمله سامانه های راداری کوشک شلوغ است، جا افتاده است و دو فرودگاه شلوغ ما را پوشش می دهد. رادار کوشک قسمت کامل نصب شده و رادار باریک در اردیبهشت 1401 به بهره برداری می رسد.

جزئیات قرارداد ساخت رادار داخلی با دانشگاه صنعتی اصفهان

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای تهیه سامانه های راداری به تولید داخلی روی آورده ایم ام; شرکت های دانش بنیان و برخی از دانشگاه ها دوربین های کنترل سرعت تولید کرده اند اند یکی از آنها دانشگاه صنعتی اصفهان و قرارداد ساخت رادار پیشرفته MSSR است حالت S با این دانشگاه امضا کرد ام. طبق قرارداد، دانشگاه صنعتی اصفهان باید حداکثر ظرف مدت یک سال این رادار را به شرکت فرودگاهی تحویل دهد.

امیر مکری خاطرنشان شد که ظرفیت داخلی برای تولید این سامانه ها در بخش نظامی تصویب شده است، اما استانداردها در بخش ملی متفاوت است. سازمان هواپیمایی کشوری بر اساس استانداردهای بین‌المللی بین المللی در صورت تایید محصولات رادار داخلی، شرکت فرودگاه نیز می تواند از آن استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: با تولید یک دستگاه دکل سیار در کشور بیش از یک میلیون و 200 هزار یورو صرفه جویی می شود. جوی تغییر داشتیم. البته برای تولید درون رادار باید تعدادی قطعه از خارج وارد شود تا تبدیل به سیستم شود. بنابراین در تولید انبوه است که محصول می تواند اقتصادی شود.

چه سیستم های کنترل ترافیک هوایی تولید داخل نصب شده است؟ اند?

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: در همه این حوزه‌ها و سامانه‌ها به دلیل شرایط سختی که دشمنان برای کشور ایجاد کردند، نتوانستیم سامانه‌های جدید وارد کنیم و به همین دلیل به سراغ تولید داخل رفتیم که بخشی از آن تکمیل شده و سیستم DME در خدمت است، سیستم دکل سیار تحویل داده شده است ام و سیستم ها سوئیچینگ Domestic نیز آزمون را گذرانده است و در سایر فرودگاه ها به جز فرودگاه های شلوغ قابل استفاده است. بنابراین ما کمبودهای خود را با تولید داخلی جبران می کنیم. تا به حال رادارهای خود را عمدتاً از فرانسه و اسپانیا خریداری می کردیم.

پرواز چک هواپیما، دو قلو بود

او گفت که دومین هواپیمای فلایت چک را نیز خریداری کرده است ام وی گفت: در حال انجام سیم کشی داخلی آن هستیم که به محض اتمام، تجهیزات FIS (سیستم بازرسی پرواز فرودگاهی) که قبلا خریداری شده بود در آنجا نصب می شود که به پرواز چک دوم می پردازد.