به گزارش خبرگزاری مهر، پنجمین شب از برنامه «شصت سال سینمای ایران و ارادت به امام رضا»آ)“، فیلم های “رضایی رضوان” به کارگردانی مجید مجیدی، “مشهد مقدس و ایمان” به کارگردانی حسین ترابی و “یا زمان آهو” به کارگردانی پرویز. شیمیایی در پردیس مهر کوهستان صخره ای پخش و پس از آن جلسه پرسش و پاسخ با حضور مجید مجیدی برگزار شد فیلم برگزار شد.
مجید مجیدی در ابتدای این نشست گفت: همه ما از همان ابتدای کودکی با نام آقا علی بن موسی الرضا (آ) ما به هم وصلیم و تمام خاطرات مختلف از اقصی نقاط کشور حرم امام رضا (ع)آ) داریم و داریم
وقتی دوربین در حرم رضوی جنایت نابخشودنی بود
او ادامه داد: حالت حرم مطهر امام رضا (ع) دارای زوایای نهفته بسیار خاص و گنجینه عظیمی است. جای تأسف است که این گنجینه عظیم که ریشه تاریخی، فرهنگی و مذهبی دارد تا این حد مورد بی مهری قرار گرفته است. متاسفانه یکی از دلایل این بی توجهی، نگاه سنتی حاکم بر سال های اخیر است حالت وجود داشته است.
مجیدی افزود: وقتی با بهروز شعیبی صحبت کردم، او هم توضیح داد که چقدر برای فیلم «بدون قرار» سخت بوده است. مقبره برای کار
کارگردان فیلم «کودک سلام آسمان گفت: ساخت مستند رضایی رضوان در حرم رضوی برای ما بسیار سخت بود. حالا نگاه نکنید، با این دوربین های موبایل کار آسانی است مقبره می توانید فیلم و عکس بگیرید. او زمان داشتن دوربین در حرم رضوی جنایت نابخشودنی بود. فکر کردیم با حالت هماهنگ کرده بودی، وقتی داشتیم کار می کردیم دو ساعت بعد همه رسیدند که شیفت عوض شد. چیزها ما را می بردند. البته ما عادت کرده بودیم.
این فیلمساز یادآور شد: حیف است که چنین گنجینه ای داریم و در این سال ها آثار بسیار کمی در این زمینه تولید شده است. از زوایای مختلف می توان تقریبا حالت قدس یک فیلم تولید کرد، مثلا یکی از مواردی که می توان به آن پرداخت، تقدیم نامه هاست. در زمینه وقف تحقیق و پژوهش و حتی می توان فیلم های مستند و داستانی تولید کرد.
مجیدی خاطرنشان کرد: حالت امام رضا(ع) اکنون مانند کشوری است که همه مشکلات را دارد و اگر لایه های مختلف آن بررسی شود، شکل معتبری پیدا می کند. نوع ساختار مدیریتی که در طول این سال ها ایجاد شده است حالت راه را برای این منطقه هموار نکرد.
کارگردان فیلم «آواز گنجشک». می بینموی گفت: واقعا هیچ سینمایی وجود ندارد که عشق و ارادت به ساحت مقدس امام رضا داشته باشد.آ) حتی در خارج از کشور هم با فیلمسازان صحبت کرده ام و آنها ارادت خاصی دارند آه تو فضای مقدسی است. با این همه ظرفیت، جفائی بزرگتر از آن حالت او تقدیس شد. هر آنچه مربوط به فضای مقدس اهل بیت است پیدا خواهید کرد کند، چون با عشق تولید می شود، مطمئناً کار را ماندگار می کند.
فیلم محمد رسول الله (پ)او برای آیندگان باقی می ماند
مجیدی با اشاره به ساخت فیلم سینمایی «محمد رسول الله»پ)وی گفت: یکی از موفقیت های زندگی من این بود که فیلم «زندگی حضرت محمد» ساخته شد.پ)من کار کردم M. ویتوریو استرارو فیلمبردار فیلم ما یکی از بهترین سینماگران دنیاست. یک روز که فشار زیادی در کار وجود داشت، به دلیل اینکه وضعیت روحی خوبی نداشتم، دست از کار کشیدم. م استرارو او با من تماس گرفت و از من سؤال کرد و گفت; کل جمعیت جهان چقدر است؟ تا 120 سال دیگر از این هفت میلیارد نفر یک نفر روی زمین وجود نخواهد داشت، اما مطمئن باشید این فیلم دو تا سیصد سال دیگر باقی خواهد ماند. فکر می کنید دارید کاری انجام می دهید که برای آینده باشد.
این کارگردان با اشاره به فیلم «یا زمان آهو» گفت: فیلم پرویز کیمیاوی درباره امام رضا.آ) فیلم یا زمان آهو به نظر من یکی از شاهکارهای مستند امام رضاست.آ) ساخته شد و آقای کیمیاوی با این فیلم بقایای الصالحات را برای خودش گذاشت. کیمیاوی یکی از فیلمسازان بزرگ سینمای ایران است و آثار برجسته ای تولید کرده است و این فیلم اثری بی نظیر بوده و خواهد ماند.
مجیدی در پاسخ به سوالی مبنی بر ساخت فیلمی درباره امام رضا (ع)آ) وی گفت: من واقعاً سعی کردم به طور مستقیم و غیرمستقیم همه چیز را متزلزل کنم، اما نگاه سنتی این بود حالت در این راه نوعی مانع وجود داشت. مثلاً در مورد آداب زیارت می توان کارهای جدی انجام داد. در حوزه کودک و نوجوان اصلا کار نکردیم و نتوانستیم نگین وجود مقدس آقا علی بن موسی الرضا (آ) برای معرفی بچه ها و نه در حوزه نشر کتاب و سایر حوزه ها توانسته ایم فرهنگ سازی کنیم و این ضایعه بزرگی است.
ورودی آستان قدس رضوی بسته است
وی افزود: اینقدر سریال روی سکوها ساخته می شود. سالانه 25 میلیون سفر به مشهد انجام می شود و دریای موضوع وجود دارد، اما چون این جاده بسته است از آن اجتناب می کنند. مگر اینکه در آستان قدس تحول اساسی ایجاد شود و راه را باز کنند.
مجیدی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: یکی از آرزوهای من این بود که شهری که برای فیلم محمد رسول الله (ص) استفاده شد.پ)ما آن را به یک مرکز گردشگری تبدیل کرده ایم. بسیاری از کشورهای جهان آماده آمدن و کار به آنجا بودند. من در همه جای دنیا بوده ام، از هالیوود و بالیوود گرفته تا یوزپلنگ، اما واقعا این شهر “محمد رسول الله”پ)«کار منحصر به فرد است. ما آن را با زیرساخت های اولیه ساختیم، البته الان فیلم ها و سریال های زیادی در آنجا فیلمبرداری می شود. در حال حاضر قسمت زیادی از سریال «سلمان فارسی» در آنجا کار می شود، اما در حد و اندازه کارهای انجام شده در این شهر، بهره برداری لازم صورت نگرفته است.
وی خاطرنشان کرد: آن زمان با 37 میلیارد تومان آن جا را ساختیم اما الان هفت، هشت هزار تا ده هزار میلیارد تومان است. ای کاش برای دانش آموزان بود و… چون آن را به شکلی درست کردیم که دقیقاً شبیه مکه است 1400 یک سال پیش بود.
هنرمند باید صاحب دنیا باشد
مجیدی در آخرین قسمت سخنان خود در پاسخ به سوال دانشجویان مبنی بر توصیه وی به فیلمسازان جوان گفت: فیلمسازان جوان ایرانی از نظر تکنیکی و مادی پیشرفت زیادی داشته اند. من فیلمهایشان را میبینم که از نظر تکنیک و خلاقیت بصری فوقالعاده هستند، اما متاسفانه ضعیف هستند و تحلیل محتوا ندارند. فیلمسازان جوان باید تحقیق کنند، بخوانند و تربیت شوند و جامعه را از ابعاد مختلف بررسی کنند. هنرمند و فیلمساز زمانی می تواند جهان بسازد که خودش صاحب دنیا باشد و اگر صاحب دنیا نباشد مقلد می شود. بزرگترین چیزی که فیلمسازان جوان از آن رنج می برند این است که تقلید می کنند. البته این در سینمای حرفه ای ما هم وجود دارد که بسیار خطرناک است.
مسعود نجفی جلسه پرسش و پاسخ را رهبری کرد. این برنامه با حمایت بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) برگزار می شود.آ) با مشارکت هنر ملی و سینمای ایران، موسسه تصویر شهر و مدرسه هنر اسلامی برگزار می شود.