محمود دودانگه با بیان اینکه طبق بررسی ها و بررسی های انجام شده در شورای رقابت، بازار خودروهای سواری انحصاری شناخته شده است، گفت: یکی از دغدغه های شورای رقابت رقابتی شدن بازار خودرو و تامین شرایط است. . ذینفعان واقعی این بازار به ویژه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان از شرایط ایجاد شده رضایت نسبی دارند. بر این اساس لازم بود تعامل و هماهنگی خوبی بین فعالان موثر این بازار ایجاد شود و شورای رقابت سعی کرد با تشکیل جلسات کارشناسان و مدیریت این تعامل و هماهنگی را هر چه بهتر دنبال کند.
وی ادامه داد: بر این اساس در جلسات مذکور از خودروسازان، انجمن قطعه سازان، انجمن واردکنندگان و تشکل های حقوق مصرف کننده مانند سازمان حمایت و انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان و وزارت حریم خصوصی دعوت به عمل آمد و نظرات کارشناسی ارائه شد. انجام شدند. انجام شد. برهمین اساس برنامه ای برای دو خودروساز در نظر گرفته شده است که تولید خود را از نظر کمی و کیفی ارتقا دهند و با سازوکاری که تعریف شده بازار خودرو در میان مدت آرام شود و حقوق مصرف کننده باشد. احترام.
نایب رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه با وجود تغییرات قابل توجه در متغیرهای خرد و کلان اقتصادی، قیمت فروش کارخانه ای خودرو به روز نشده است، گفت: خودروسازان محصولات خود را با قیمت هایی عرضه نمی کنند که الزاما معرف و بیان کننده باشد. قیمت واقعی، اگر حتی مصرف کنندگان نهایی خودرو به خودروی مورد نظر خود با قیمت منصفانه دسترسی نداشته باشند. از این رو در چرخه جدید فعالیت شورای رقابت با تعامل خوبی که صورت گرفته است، امیدواریم در چارچوب دستورالعمل مصوب شورای رقابت شاهد رضایت نسبی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و در نهایت به پایان برسد. مصرف کننده می تواند با شرایط و قیمت های منصفانه به خودرو مورد نظر خود دسترسی داشته باشد. در عین حال تولیدکننده باید با انگیزه بیشتر بر ارتقای کمیت و کیفیت محصولات تمرکز کند.
دودانگه افزود: بر این اساس در آیین نامه ای که به تصویب شورای رقابت رسیده است، تمامی ملاحظات لحاظ شده است. در این خصوص تصمیمات لازم در اولین جلسه شورای رقابت در سال جدید اتخاذ و در نیمه دوم فروردین ماه برای اجرا ابلاغ خواهد شد.
با تاکید بر اینکه تغییر قیمت مصوب و ابلاغی بر اساس دستورالعمل شورای رقابت به معنای افزایش قیمت خودرو در بازار نیست. از سوی دیگر، با توجه به برنامه ریزی برای واردات و عرضه خودرو در قالب یک سیستم یکپارچه، عطشی که در بازار وجود دارد از بین می رود و خودرو از کالای سرمایه ای به کالای مصرفی تبدیل می شود. بنابراین خودروسازان در یک بازه زمانی متوسط 6 ماهه باید به دنبال روش های نوین فروش، بازاریابی و صادرات محصولات خود برای جذب مشتری باشند. مصرف کنندگان باید مطمئن باشند که در سال جدید بازار خودرو آرام خواهد بود و قیمت ها در بازار به تعادل خواهد رسید.
نایب رئیس شورای رقابت در پاسخ به این سوال که آیا افزایش قیمت 30 تا 70 درصدی قیمت کارخانه ای خودروها صحت دارد یا خیر؟ پاسخ داد: محدوده 30 تا 70 درصد دقیق نیست و مورد تایید نیست.
بر اساس این گزارش، شانزدهم بهمن ماه بود که شورای رقابت در پی اعتقاد این سازمان به انحصاری بودن بازار خودروهای سواری، دستورالعمل تنظیم بازار خودرو را ابلاغ و منتشر کرد و فرمول قیمت گذاری خودروهای سواری را تعیین کرد. دودانگه در این خصوص به ایسنا گفت: برای تعیین قیمت پایه باید به ازای هر خودرو تولید شده در کشور، سه خودرو مشابه خارجی شناسایی و میانگین قیمت سه خودروی خارجی به دلار تعیین شود. سپس قیمت با نرخ مبادله ای مرکز مبادلاتی به ریال تبدیل شده و نسبت به قیمت سازمان مددکاری این خودروها از A تا F درجه بندی و طبقه بندی می شوند که بر اساس این طبقه بندی یا قیمت سازمان همراه انتخاب می شود. و یا با توجه به شرایطی که قیمت پایه رقابتی را تعیین می کند، شورای رقابت تصمیم می گیرد قیمت دیگری را به عنوان پایه تعیین کند. این فرآیند شامل تمامی خودروهای داخلی می شود.
46220