مهمترین راهبردهای فرهنگی برای صلح اجتماعی اعلام شد – خبرگزاری مهر

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تنها مقاله «مسائل و راهکارهای مهم فرهنگی برای تقویت سلامت و آرامش اجتماعی» را که در هشتاد و هفتادمین جلسه شورای عالی انقلاب اسلامی به تصویب رسید. انقلاب فرهنگی 17/07/1301 جهت اجرا ابلاغ شد.

مقاله منحصر به فرد «مسائل مهم و راهکارهای فرهنگی برای تقویت سلامت و آرامش اجتماعی» که در جلسه هشتاد و هفتادمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ 17/7/1301 به پیشنهاد اعضای شورای عالی و نهادهای ذیربط پیشنهاد شد. ; به شرح زیر تصویب شد؛ جهت اجرا ابلاغ می گردد:

شماره اول دانش کم رسانه و فضای مجازی و اولویت ندادن به امور آموزشی دانش آموزان
دستگاه محوری وزارت آموزش و پرورش، نهادهای مختلف و نهادهای غیردولتی
استراتژی ها 1- ارتقای جایگاه نظام آموزشی در نظام آموزشی و توجه به تربیت دینی و ملی دانش آموزان و امکان حضور و بازدید دانش آموزان از فضاهای علمی، فرهنگی، صنعتی و آثار فرهنگی کشور و استفاده از امکانات فرهنگی و امکانات خدماتی موسسات، مراکز و مؤسسات غیردولتی مختلف
2- پرهیز از مخالفت اسلام و ایرانی بودن، حفظ تعادل در گرامیداشت مناسبت ها و مراسم مذهبی و ملی، ارائه تمدن و حکومت درخشان چندین هزار ساله ایران، تبیین خدمات متقابل ایران و اسلام توسط کارشناسان حوزه تاریخ و تمدن ایران و اسلام.
3- توانمندسازی و تقویت سواد رسانه ای و سواد مجازی، تعامل و نقد موثر بین مسئولین مدرسه، دانش آموزان، معلمان، کارکنان و خانواده های آنان برای ایجاد آگاهی اجتماعی از توطئه و استفاده ابزاری دانش آموزان.
4- با تشکیل کارگاه های عملی و جلسات طوفان فکری به سوالات دانش آموزان پاسخ دهید و والدین را توانمند کنید
5- اصلاح و بهبود نظام جذب دانشجو معلمان مطابق با اهداف نظام آموزشی.
6- حمایت از کرامت معلمان و اعمال دقیق نظام نمره گذاری
مشکل دوم ضعیف بودن فضای گفتگو و عدم توجه به دانش آموزان به ویژه مسائل مربوط به اشتغال
دستگاه محوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها
استراتژی ها 1- فراهم آوردن شرایط مساعد برای تقویت احساس احترام و برگزاری جلسات گفتگو با دانشجویان برای مدیریت بهتر دانشگاه ها و دانشکده ها.
2- زمینه سازی و تقویت و توسعه فعالیت های سیاسی و اجتماعی تشکل های دانشجویی برای بیان اعتراضات و نگرانی های دانشجویان و احیای فضای گفتگو و اقناع مطابق قوانین و مقررات کشور در دانشگاه ها.
3- برنامه ریزی جدی برای کمک به اشتغال دانشجویان، ادامه تحصیل و همکاری داوطلبانه با دانشگاه ها و سایر موسسات و بنگاه های علمی از طریق نهادهای ذیربط.
4- حمایت از ایجاد خانه گفتگوی دانشجویی و حمایت از کرسی های آزاداندیشی با استفاده از ظرفیت اساتید متعهد و تشکل های دانشجویی برای تقویت جهاد تبیین در دانشگاه.
5- هدایت بودجه مسئولیت اجتماعی دستگاه های دولتی، شرکت های دولتی و خصوصی به سمت فعالیت های فرهنگی و اجتماعی با سازوکار تشویقی برای جذب دانشجو.
6- طراحی و اجرای مجموعه ای از فعالیت های فوق برنامه جذاب و موثر برای گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان و کارکنان.
7- طراحی، تدوین، تصویب، اجرا و نظارت بر سیستم سنجش و انگیزش فعالیت های فرهنگی در دانشگاه ها.
8- به دانش آموزان و معلمان آثار هویتی کشور و افتخارات و پیشرفت ها را در جهت تقویت هویت ملی، دینی و انقلابی نشان دهید.
مشکل سوم تضعیف نشاط ملی، اعتماد به نفس و تعلق و احساس تعلق اجتماعی و القای ناامیدی به ویژه در نسل جوان.
دستگاه محوری سازمان صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
استراتژی ها 1- تقویت بینش و شعار ملی ایران برای همه ایرانیان و همه اقوام ایرانی و تاکید بر حساسیت ملی نسبت به تمامیت ارضی و یکپارچگی ایران و تامین امنیت و سلامت اجتماعی.
2- رعایت تعادل در ثبت وقایع و مراسم ملی و مذهبی در تقویم رسمی کشور.
3- اعتمادسازی و سرمایه اجتماعی با تبیین دستاوردهای کشور و تقویت پاسخگویی نهادهای رسمی به مردم و ارتقای ذهنیت و شفاف سازی و پرهیز از بزرگ نمایی فساد در کشور.
4- تقویت زمینه های افزایش امید و نشاط اجتماعی و شناخت افکار و خواسته های جوانان با ساع صدر.
5- حمایت از ایجاد بسترهای جذاب و رقابتی با رسانه های اجتماعی معتبر جهانی با عملکرد مؤثر و کاربر پسند، حداقل در دو ظرفیت رسانه های ارتباطی تبادل پیام (پیام رسان) و رسانه های اجتماعی چند منظوره و چند رسانه ای.
6- تدوین و پیشنهاد سیاست ها و مقررات لازم برای تقویت یکپارچگی حکمرانی در حوزه فرهنگ.
7- جهش اساسی در عرضه و تولید محتوای ویدئویی برای کودکان و نوجوانان در قالب های انیمیشن، سریال، مستند و برنامه های ترکیبی توسط بخش غیردولتی.
8- تقویت همبستگی ملی در سراسر کشور با کمک به برگزاری جشن های عمومی در مناسبت های ملی و مردمی بدون نظارت مستقیم دولت و نهادهای حاکمیتی از طریق شرکت ها و مؤسسات مردمی.
9- ارائه محصولات فرهنگی و رسانه ای به نوجوانان با اختصاص 20 درصد از کل تولید سالانه کشور به این گروه سنی.
10- اصلاح ساختار قانونی و مأموریت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای ایفای نقش محوری در ساماندهی بازار و صنعت سرگرمی با استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردمی با بازتعریف ساختار بنیاد و با تشکیل بنیاد سرگرمی تعاملی یا یک بنیاد سرگرمی زندگی دیجیتال
شماره چهارم ضعف در داستان سرایی و بازسازی رسانه و اقتدار اجتماعی
دستگاه محوری سازمان صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز ملی فضای مجازی
استراتژی ها 1- تغییر مدل رسانه ای را بپذیرید و از محافظه کاری بپرهیزید و لحن صریح را در پیش بگیرید و به محدودیت زمانی و اهمیت انتشار اطلاعات مطابق با واقعیت ها احترام بگذارید و اول از همه با ایجاد خبر با مراجع ذیصلاح و با فراهم کردن شرایط بحث های انتقادی
2- ادغام سرفصل های مهم و راهبردی پیام از طریق رسانه ملی و همراهی با روابط عمومی کلیه سامانه ها و فضاهای رسمی رسانه های اجتماعی.
3- حمایت از روایت استاندارد با استفاده از ابزارهای فناورانه و فناوری های نرم و خلاقانه برای انتشار و حمایت از روایت استاندارد با بهره گیری از ظرفیت بسیجیان، فعالان جبهه انقلاب و بهره مندی از ظرفیت دانش آموزان.
4- تقویت سواد مجازی آنلاین با آموزش سواد تحلیلی و تهیه شاخص های علمی معتبر برای شناسایی اخبار منطبق با واقعیت.
شماره پنجم ضعف در فراهم کردن بستر رسمی برای اعتراض و عدم توجه به مسائل و مطالبات اجتماعی
دستگاه محوری وزارت کشور – شورای امنیت ملی
استراتژی ها 1- با رعایت قوانین و مقررات کشور، زمینه اعتراض مدنی در امور سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را فراهم کنید.
۲- کمک به شکل‌گیری گفت‌وگوهای ملی و تقویت فضای عمومی گفت‌وگو و گفت‌وگو درباره موضوعات و موضوعات مختلف در راستای آزاداندیشی، وفاق و انسجام اجتماعی از طریق شهرداری‌های کشور.
شماره ششم بی توجهی به اولویت و فوریت مسائل فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و سبک زندگی در ارکان حاکمیت
دستگاه محوری شورای اسلامی، هیات وزیران، سازمان برنامه و بودجه کشور
استراتژی ها 1- افزایش چشمگیر و موثر سهم فرهنگ در برنامه های عمرانی و قانون بودجه های سنواتی کشور و تخصیص آنها با تاکید بر بودجه های برنامه ای و استفاده از ظرفیت های غیردولتی با نظارت دقیق دولت.
2- تعیین ردیف بودجه مناسب و اختصاص 5 درصد اعتبار دانشگاه ها به امور فرهنگی در قالب ردیف ویژه و الزام دانشگاه ها به استفاده از آن صرفاً برای امور برنامه ای فرهنگی.

تبصره 1: نهادهای مرکزی در اجرای راهبردهای فوق از ظرفیت سایر نهادها و گروه ها و سازمان های مردمی مرتبط استفاده می کنند.

تبصره 2: نظارت بر حسن اجرای مفاد این ماده صرفاً بر عهده دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهادهای مرکزی مجری راهبردهای مذکور است. آنها ظرف 2 ماه از تاریخ ابلاغ و به طور منظم برگزار می شوند. به استثنای راهکارهای سوال 6 که به موقع اعلام خواهد شد، انتظار می رود گزارش اجرا و پیشرفت کار را به دبیرخانه ارائه کنند.

این مصوبه خطاب به نهادهایی از جمله شورای اسلامی، هیات وزیران، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت کشور، دانشگاه آزاد اسلامی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری. در دانشگاه ها، سازمان صدا و سیما، سازمان برنامه و بودجه، مرکز ملی فضای مجازی و سایر سازمان ها و نهادهای دولتی و غیردولتی ذیربط (طبق اطلاعیه) اعلام شد.