1403 آخرین ایستگاه ابر پروژه چابهار زهدان – خبرگزاری مهر

به گزارش خبرنگار مهر، پروژه راه آهن چابهار – زاهدان با هدف ایجاد کریدور شمال به جنوب و اتصال بندر بهشتی به شبکه ریلی طراحی شده است که با بهره برداری و باز بودن، آسیای مرکزی و افغانستان را به آب های آزاد اقیانوس متصل می کند. . به ترتیب.

این محور ترانزیتی در عین حال چابهار را به قطب تجارت و ترانزیت در منطقه تبدیل می کند که احداث این خط ریلی به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می شود که از چابهار شروع و به زاهدان منتهی می شود.

با توجه به نقش بندر چابهار در توسعه ترانزیتی کشور، پروژه راه آهن چابهار – زاهدان می تواند سهم این بندر را در بخش ترانزیتی کشور افزایش دهد. برآورد درآمد حاصل از این طرح حداقل 300 میلیارد تومان در سال است. یکی از مزایای این پروژه اشتغال 6300 نفر در دوره ساخت و اشتغال 600 نفر در مدت بهره برداری است. از سوی دیگر باید توجه داشت که حمل و نقل ریلی دوستدار محیط زیست نیز بار ترافیکی و تصادفات جاده ای را کاهش می دهد.

نکته دیگر در خصوص اهمیت این خط ریلی این است که 156 کیلومتر از این پروژه به راه آهن خاش – زاهدان اختصاص دارد. با توجه به اینکه کارفرمای این پروژه شرکت توسعه زیربناهای ساختمانی و حمل و نقل و پیمانکار خاتم الانبیاء است، برای ساخت 155 کیلومتر از این پروژه حدود 2300 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. نکته دیگر اینکه خط ریلی باعث تسریع در حمل و نقل کالا برای معادن منطقه می شود.

لازم به ذکر است خط راه آهن چابهار زاهدان از آسیای میانه تا شرق روسیه به دریای عرب متصل است و اهمیت نقش این پروژه فراتر از انتظار خواهد بود.

وزیر اقتصاد در نشست خبری اخیر خود با اشاره به پروژه چابهار – زاهدان گفت: اعتبار کافی وجود دارد که پروژه ای مانند چابهار – زاهدان ظرف پنج سال اجرایی شود و به طور متوسط ​​20 درصد از حجم عملیات اعتباری است. هر سال برای اجرای چنین پروژه ای مورد نیاز است تا ظرف پنج سال تکمیل شود.

وزیر اقتصاد در بخشی دیگر از دیدار خود در خصوص مکان اجرای پروژه گفت: از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای پروژه راه آهن چابهار – زاهدان با موافقت مقام معظم رهبری و به طول 150 کیلومتر استفاده شده است. زاهدان -بخش کش اخیرا به بهره برداری رسیده است، رسیده ایم

نیمی از ابر پروژه راه آهن تکمیل شده است

جواب منفی خداوند خدمتگزار؛ معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل بر پیشرفت راه آهن چابهار – زاهدان در خبرنگار مهر در نه بار وی گفت: تاکنون 62 درصد پروژه تکمیل شده است، این پروژه به طول 630 کیلومتر بزرگترین پروژه ریلی کشور است.

او ادامه داد اعلام کرد: قسمت اول این پروژه که از زاهدان به خاش بود در آبان ماه با حضور رئیس جمهور افتتاح شد که البته هدف اصلی این پروژه رسیدن زاهدان به چابهار است تا بندر چابهار تبدیل به یک بندر شود. تنگنای حمل و نقل در منطقه به دلیل افزایش ظرفیت باربری این بندر.

نیاز به اعتبار 12 هزار میلیاردی تا پایان کار

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره اعتبار تکمیل این پروژه گفت: برای تکمیل این پروژه حدود 12 هزار میلیارد تومان نیاز است که قریب به 2 هزار میلیارد تومان آن را صندوق توسعه ملی در سال 1396 پرداخت کرده است. پروژه در سال 2018 به بهره برداری رسید که این 2 تریلیون به صورت 300 میلیون یورو بوده که البته 250 میلیون یورو به این زمان پرداخت شده است و اگر 50 میلیون یورو پرداخت شده است هوم برای اجرای ابر پروژه حدود 10 هزار میلیارد تومان معادل 250 میلیون یورو نیاز است.

وی همچنین پرسید که اعتبار این پروژه از کجا تامین می شود؟ اعلام کرد: اعتبارات این پروژه ثابت است درآمد پیش بینی می شود نفتی از محل صندوق توسعه ملی تامین شود و در حال حاضر پیگیری های لازم برای اعتبارات این پروژه انجام شده تا با توجه به اینکه در دسترس بودن اعتبارات به برنامه ریزی اعلام شده است این پروژه زودتر به اتمام برسد. بدنه.بودجه

خیراله خادمی وضعیت اشتغالزایی این طرح را اینگونه اعلام کرد: در حال حاضر حدود 600 هزار نفر نیروی انسانی و 1700 دستگاه ماشین آلات در این طرح به کار گرفته شده است که با توجه به اینکه این طرح می تواند اشتغالزایی داشته باشد البته در صورت تشکیل منابع مالی، نیروی انسانی ادامه دارد. یک پروژه وجود دارد.

اتمام پروژه در شش ماهه سال 1403

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل بر توانایی این پروژه اعلام کردپس از اتمام این پروژه در مدت یک سال، حدود 1 میلیون مسافر و 3 میلیون تن بار پیش بینی می شود، زیرا ظرفیت بار این پروژه حدود 8 میلیون تن است، اما تعبیر این است که حدود 3 میلیون تن بار مصرف می شود. از آنجایی که بندر چابهار ظرفیت ریلی خود را افزایش می دهد.

وی در پایان آخرین مهلت تکمیل این پروژه را نیز اعلام کرد: پس از اعتبارسنجی این پروژه با توجه به اینکه نیمی از پروژه انجام شده است، در شش ماهه اول سال 1403 به اتمام می رسد.