بهترین رژیم غذایی برای بیماران کم کاری تیروئید

سمیرا مرادی با اشاره به اینکه هورمون تیروئید به کنترل رشد، ترمیم و متابولیسم در بدن کمک می کند، گفت: افراد مبتلا به کم کاری تیروئید ممکن است دچار خستگی، ریزش مو، افزایش وزن، احساس سرما، ناامیدی و سایر علائم شوند.

وی بیان کرد: غذا به تنهایی نمی تواند کم کاری تیروئید را درمان کند، اما ترکیب غذاها و داروهای مناسب می تواند در بازیابی عملکرد تیروئید و به حداقل رساندن علائم آن مفید باشد.

مرادی ادامه داد: غده تیروئید یک غده پروانه ای شکل کوچک است که در نزدیکی قاعده گردن قرار دارد، این غده هورمون های تیروئیدی را تولید و ذخیره می کند، هورمون هایی که تقریباً روی تمام سلول های بدن تأثیر می گذارد.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه تقریبا 90 درصد کم کاری تیروئید ناشی از تیروئیدیت هاشیموتو است، گفت: این یک بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به غده تیروئید حمله می کند و از دیگر علل کم کاری اولیه می توان به کمبود ید، اختلال ژنتیکی، مصرف آن اشاره کرد. برخی داروها و برداشتن بخشی از غده تیروئید با جراحی.

وی ادامه داد: گاهی اوقات غده تیروئید اخطار TSH برای ترشح بیشتر هورمون تیروئید را دریافت نمی کند و این زمانی اتفاق می افتد که غده هیپوفیز به درستی کار نمی کند. که به عنوان کم کاری تیروئید ثانویه شناخته می شود.

مرادی با تاکید بر اینکه هورمون‌های تیروئید بسیار مهم هستند، گفت: این هورمون‌ها به کنترل رشد، ترمیم، متابولیسم بدن و فرآیند تبدیل غذای مصرفی بدن به انرژی کمک می‌کنند.

این متخصص تغذیه گفت: هورمون تیروئید به کنترل سرعت متابولیسم بدن کمک می کند، یعنی متابولیسم سریعتر بدن باعث می شود بدن در زمان استراحت کالری بیشتری می سوزاند.

وی با اشاره به اینکه در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید هورمون تیروئید کمتری تولید می شود که به این معنی است که متابولیسم آنها کندتر است و در زمان استراحت کالری کمتری می سوزانند، گفت: کند بودن متابولیسم با چندین خطر برای سلامتی همراه است و می تواند باعث خستگی، افزایش سطح کلسترول خون شود. و کاهش وزن را دشوار می کند.

مرادی بیان کرد: اگر با کم کاری تیروئید حفظ وزن خود برایتان سخت است، سعی کنید ورزش های هوازی متوسط ​​تا شدید انجام دهید، ورزش هایی مانند پیاده روی سریع، دویدن، کوهنوردی و قایقرانی برای این تاثیر مناسب است.

این متخصص تغذیه ادامه داد: تحقیقات نشان می دهد که ورزش هوازی متوسط ​​تا شدید می تواند سطح هورمون های تیروئید را افزایش دهد که ممکن است به سرعت متابولیسم بدن کمک کند، همچنین ممکن است افراد مبتلا به کم کاری تیروئید از افزایش دریافت پروتئین بهره مند شوند.

وی با اشاره به اینکه مواد غذایی زیادی برای سلامت تیروئید مفید است، گفت: ید یک ماده معدنی ضروری برای تولید هورمون های تیروئید است، بنابراین افرادی که کمبود ید دارند در معرض خطر کم کاری تیروئید هستند.

مرادی ادامه داد: کمبود ید بسیار شایع است و تقریبا یک سوم جمعیت جهان به آن مبتلا هستند، اما کمبود ید در کشورهای پیشرفته مانند ایالات متحده آمریکا کمتر دیده می شود زیرا با افزودن نمک یددار به غذاها از کمبود ید جلوگیری می کنند.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه در صورت کمبود ید، نمک یددار را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و از غذاهای غنی از ید مانند غذاهای دریایی، ماهی، لبنیات و تخم مرغ استفاده کنید، افزود: مکمل های ید ید ضروری نیستند، زیرا می توانید به اندازه کافی از ید استفاده کنید. رژیم غذایی شما » مقدار زیادی ید مصرف کنید.

وی اشاره کرد که سلنیوم به فعال شدن هورمون های تیروئید کمک می کند. در نتیجه بدن از این هورمون ها استفاده می کند، وی افزود: این ماده معدنی ضروری خاصیت آنتی اکسیدانی نیز دارد، بنابراین می تواند غده تیروئید را از آسیب مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد محافظت کند.

مرادی گفت: افزودن مواد غذایی سرشار از سلنیوم به رژیم غذایی یک راه عالی برای افزایش سطح سلنیوم در بدن است، این غذاها شامل بادام برزیلی، ماهی تن، ساردین، تخم مرغ و حبوبات است.

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه روی نیز مانند سلنیوم به فعال شدن هورمون های تیروئید کمک می کند، افزود: مطالعات نشان می دهد که روی ممکن است در تنظیم سطح TSH، هورمونی که با تأثیر بر غده تیروئید باعث ترشح هورمون تیروئید می شود، مفید باشد.

وی با اشاره به اینکه گواتر ترکیباتی است که می تواند در عملکرد طبیعی غده تیروئید اختلال ایجاد کند، گفت: بسیاری از غذاهای رایج مانند غذاهای حاوی سویا، برخی سبزیجات مانند کلم، کلم بروکلی، کلم پیچ، گل کلم و اسفناج، برخی میوه ها و گیاهان نشاسته ای، و برخی آجیل ها و دانه ها مانند ارزن، آجیل کاج و بادام زمینی حاوی گواتروژن هستند، بنابراین افراد مبتلا به کم کاری تیروئید باید از خوردن گواتروژن خودداری کنند.

مرادی افزود: کم کاری تیروئید یا تیروئید ضعیف یک بیماری شایع سلامتی است که می تواند علائمی مانند خستگی، افزایش وزن و احساس سرما را ایجاد کند.

این متخصص تغذیه گفت: خوشبختانه مصرف مواد مغذی مناسب و مصرف دارو می تواند به کاهش علائم این بیماری و بهبود عملکرد تیروئید کمک کند. مواد مغذی خوب برای تیروئید ید، سلنیوم و روی هستند.

وی خاطرنشان کرد: رعایت رژیم غذایی مناسب برای تیروئید می تواند به کاهش علائم بیماری و حفظ وزن مناسب کمک کند، در این رژیم باید از غذاهای کامل، فرآوری نشده و پروتئین های بدون چربی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید:

تفاوت تیروئید خوش خیم و بدخیم چیست؟

233233